Dropshipping zasadza się na systemie trójstronnym pomiędzy klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu online, klient korzysta ze strony internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
W momencie złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W dropshippingu detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktu, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiedzialność za to spoczywa na dostawcy. Ten sposób działania daje sprzedawcy znaczną elastyczność i pozwala mu skupić się tylko na sprzedaży.

Dla sprzedawcy , zwłaszcza jeśli jest on przedsiębiorcą, który dopiero zaczyna swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma oczywiste zalety, których nie należy lekceważyć. W dropshippingu, nie musisz inwestować olbrzymiego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niewielką sumą pieniędzy, co jest kapitalnym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie istnieje ryzyko posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów.  Wspaniała jest też możliwość posiadania obszernego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku działalności. Jest to ogromna atrakcja dla młodej firmy.